Är virtuella events här för att stanna?

Mässor, kongresser och events är en viktig del i företags marknadsföring. Produkter lanseras, nyheter visas upp och forskningsresultat presenteras. Vilka förändringar har Covid-19 tvingat fram och vad kommer de att innebära för framtiden?

TEXT: INGELA ENGBLOM

DENTSPLY SIRONA ÄR världens största tillverkare av tandtekniska produkter och tekniska lösningar för professionell tandvård. Koncernen omsätter fyra miljarder dollar (2019) och har cirka 15 000 anställda. Affärsidén är att täcka in alla dentala behov – från förbrukningsprodukter till teknologi och utrustning. Bobbi Djordjevic är Global Category Manager för hela Dentsply Sirona vilket innebär att hon ansvarar för företagets globala mötesstrategi. – Pandemin förflyttade oss med ljusets hastighet 15 år framåt i tiden. Vi har länge vetat att virtuella events var på ingång men nu tvingades vi snabbt omfamna framtidens teknik, berättar hon.

PRODUKTER INOM läkemedelsindustrin har av tradition marknadsförts genom events, framförallt kongresser. Tusentals människor har rest och samlats för att lyssna på föreläsningar, vara med på produktlanseringar och känna på nyheterna. Under våren 2020 när det blev stopp för fysiska möten förändrades allt. – Som tur var hade vi redan påbörjat en global adoption av digitala verktyg. Vi hade redan tillgång till plattformar som vi kunde börja använda omgående – inte minst för våra utbildningar som är en central del i marknadsföringen, berättar Bobbi Djordjevic.

ALLA STÖRRE EVENTS avbokades med hopp om att kunna genomföras till hösten. Så kom juni och insikten om att pandemin skulle stanna längre än så. Snabbt fick nya strategier tas fram. Kina och sydöstra Asien visade exempel på lyckade digitala events med höga deltagarantal och positiv respons. – Det gav oss i västvärlden en motiverande boost att börja flytta över fler events till virtuella plattformar.

DENTSPLY SIRONAS STÖRSTA event under året går normalt sett av stapeln i Las Vegas och lockar ca 6 000 deltagare. Istället för att boka av omvandlas det nu till ett hybridevent. Innehållet kommer att streamas från en utvald destination medan deltagarna kan sitta hemma och interagera från soffan, eller samlade lokalt i mindre grupper.

TEKNIKEN FINNS OCKSÅ för att arrangera mässor digitalt. Som besökare får man se produkten animerad i 3D från alla vinklar samtidigt som man pratar med en säljare. – Problemet är att ett event inte bara handlar om information från företagets sida. Då hade det inte varit så svårt. För många kunder är det minst lika viktigt att träffa sina ”peers” och utbyta erfarenheter, säger hon. Inom ramen av stora virtuella events, skapar Dentsply Sirona ändå möjligheter för one-to-one-möten. Deltagarna träffas i en virtuell lounge och går sedan vidare till ett enskilt rum där de kan tala ostört utan att andra hör.

DEN ALLRA STÖRSTA utmaningen är underhållning och socialt umgänge. Artister och läckra miljöer är dragplåster till många events. Det finns virtuella lösningar för det med. Vad sägs om en fest på ”stranden” till musik av ett känt band? – Vid lokala events kan man även ordna att en cateringfirma levererar samma mat och dryck till alla deltagare. En gemensam middag men ändå inte.

DET ÄR EN SPÄNNANDE utveckling. Tekniken har visat att det går att genomföra större evenemang. Företag som spenderat enorma pengar på resor ser en betydande besparingspotential. Bobbi Djordjevic tror inte att vi kommer att släppa de virtuella mötena när pandemin är över. – Men vi får inte glömma styrkan i fysiska möten. En riktig upplevelse och ett personligt möte är alltid bäst för kundrelationerna, slår Bobbi Djordjevic fast.