5 Post-Corona-trender

I en global studie från Hotels.com har de undersökt hur människors beteende och tankar gällande resor har förändrats under pandemin. I undersökningen identifierar de fem trender som kommer att prägla resandet framöver.

TEXT: INGELA ENGBLOM | KÄLLA: HOTELS.COM

1. STARK MEN FÖRSIKTIG LÄNGTAN

Människor längtar efter att resa igen. Hela 90% av de som svarat på frågorna i Sverige medger att de ser fram mot att resa och i genomsnitt har den globala resenären till och med drömt om att resa nästan fem gånger om dagen. Även om önskan att resa är stark, har attityder gentemot resor förändrats. 36% av svenskarna medger att de fortfarande skulle vara nervösa över att resa även om alla reseförbud och begränsningar skulle upphöra. Resultatet visar att tre av tio resenärer behöver en bekräftelse från lokala myndigheter och hälsoinstitut innan de vågar resa igen. Ungefär en tredjedel (35%) skulle känna sig lugna när regeringen bekräftar att det är säkert att resa och 23% skulle känna sig till mods när ett vaccin finns tillgängligt.

2. ÅTERUPPLEVA TIDIGARE MINNEN

När det kommer till resor efter pandemin är det många svenskar som fortfarande vill utforska mer av hemlandet (32%) och besöka gamla smultronställen (24%). Att besöka platser på sin ”bucket list” (23%) eller att utforska nya platser att resa till (13%) är inte längre lika populärt.

3. EN RETREAT FÖR SINNE OCH SJÄL

Pandemin har banat väg för en ny generation resenärer, ”Generation E” (Generation Enlightened), som strävar efter att förbättra deras mentala och fysiska välbefinnande genom resor. Globalt anser 86% av resenärerna att resor är en post-pandemisk stresslösare som kan berika sinne, kropp och själ. Att känna sig avslappnad och stressfri (43%) visar sig även vara en av svenskarnas viktigaste faktorer när de åker på semester.

4. MER STRAND, MINDRE ORO

Trenden att vilja fly undan liv och rörelse återspeglas i typen av boende som de flesta resenärer skulle välja för att känna sig avslappnade. Lyxiga 5-stjärniga hotell (45%), semesterbostäder (34%) och badorter (33%) framstod som några av de bästa boendealternativen för att respondenterna skulle känna sig som mest bekväma. Med tanke på att det är 26% av respondenterna som skulle undvika folktäta platser när de får börja resa igen, är det inte överraskande att många försiktiga resenärer skulle tilltalas av folkglesa stränder.

5. FAMILJSEMESTER LOCKAR MEST

En semester med familj (35%) eller partner (29%) är det första som människor planerar att spendera sin tid på när allt är tillbaka till det normala, istället för en utekväll med vänner (19%) eller gå på en shoppingrunda (14%). Detta tyder på att pandemin verkar ha slagit ett ackord för familjens betydelse under denna period. Dessutom var en av de främsta motivationerna för att resa, att spendera mer tid med familjen och vänner som de inte kunnat träffa under en längre period (44%).