
Events handlar om personliga möten och om kommunikation mellan människor. Ett budskap ska föras fram oavsett om det är intern information eller ett nytt varumärke. Med inslag av interaktion ökar förutsättningarna för ett bestående resultat.
ETT EVENT ÄR EN HÄNDELSE där något ska förmedlas och där deltagarna ska påverkas i någon riktning. Slutmålet är oftast tillväxt och mötet ett redskap att nå dit. Ett event kan motivera och attrahera medarbetare, skapa lojala kunder och stärka varumärket. Dessutom ska det helst leva över tid vilket kräver att det genomsyras av visioner och kärnvärden.
IDAG HAR MÖTESNÄRINGEN fått upp ögonen för att yngre generationer ställer nya krav på möten och events. Interaktivitet och sociala upplevelser är förutsättningar för att resultatet ska bli positivt och bestående. Gunnar Söderberg är en av Sveriges efterfrågade föreläsare och eventdesigners. Han försöker alltid att få in så mycket interaktion som möjligt i varje evenemang.
– Det handlar om att skapa en helhetsupplevelse, från förväntningar inför mötet till uppföljningen efteråt. Framförallt handlar det om att väcka känslor. Interaktion stärker också minnet vilket gör att insikterna stannar kvar lång tid efteråt, säger han.
DET SOM SKA KOMMUNICERAS är kärnan i mötet.
Allt runtomkring som lokal, dekor, teknik och mat finns där för att förstärka innehållet.
Det, i sin tur, kräver långa checklistor för att säkra upp skeendet. Bakom varje stort möte ligger många timmars planering och arbete.
ATT TÄNKA PÅ INFÖR NÄSTA EVENT:
Kartlägg syfte och mål
Vad vill ni förmedla? Vilket är det övergripande budskapet? Vilken affärsnytta ska eventet bidra med?
Hur ser målgruppen ut?
Vilka är intressenterna? Kunder, medarbetare, leverantörer? Unga, gamla? Vilka intressen har de, vilket språk använder de och på vilket sätt tar de till sig ny information?

