En sommarkonferens eller sommarfest är ett tillfälle för företag att visa medarbetarna sin uppskattning över det senaste halvårets arbete och framgångar. Förväntningarna är ofta höga
SOMMARFEST ELLER EN avslutande konferens före semestrarna är ett ypperligt tillfälle att skapa god stämning och bra sammanhållning. Med trevliga minnen i bagaget känns det positivt att komma tillbaka efter ledigheten och ta itu med höstens utmaningar. Den gemensamma nämnaren för nästan alla sommarmöten är att de innehåller någon form av aktivitet. För att den ska bli lyckad gäller det att den är anpassad efter företagskultur och medarbetarnas intressen. Vad bör den som ansvarar för arrangemanget tänka på?
ÄVEN OM EN SAMMANKOMST före sommaren bör vara positiv så har företaget oftast större målsättning än att bara ha kul. Kanske behöver samarbetet förbättras, värderingar diskuteras och medarbetare motiveras. Som alltid gäller det att utgå från syftet med mötet. Försök att hitta en plats som överensstämmer med era önskemål och en aktivitet som kan uppfylla era behov. Om det finns tid och budget är det ofta bra att hitta variation i programmet. Blanda gärna en inspirerande föreläsning med en fartfylld aktivitet och tid för att bara vara tillsammans. Ofta är det den ”övriga” tiden som uppskattas allra mest. Tid då vi får chans att i lugn och ro samtala med våra kollegor som vi inte hinner prata med till vardags. Att göra ett varierat aktivitetsprogram visar också på omtanke och inkludering. Det ökar chansen till mer engagerade deltagare. När arrangemangets planering är klar är det viktigt att tydligt kommunicera vad som väntar och vad som förväntas av deltagarna. Med noggrann planering och bra kommunikation byggs de bästa sommarsammankomsterna.
TIPS PÅ AKTIVITETER OCH SOMMARTEMAN:
MÄSTARNAS MÄSTARE
Vem är Mästarens Mästare på företaget? I lag tävlar gruppen i en rad utmanande aktiviteter där olika talanger sätts på prov. Även om vissa moment är individuella krävs det att vinnaren är en lagspelare. Grenarna kan vara skytte, pussel, hinderbana, cykelstafett med mera. Det krävs såväl pannben och uthållighet som minne och klurighet.
GRÖNA FINGRAR
Låt deltagarna lära sig mer om trädgårdsskötsel. Hur blir tomaterna smakrika och vad är hemligheten bakom ett vackert blomsterarrangemang. Trädgårdsarbete främjar både välmående och kreativitet.
BEACH PARTY
Kanske har ni bokat en konferensanläggning med strandläge. Varför inte ordna en strandfest efter mötets slut. Bygg sandslott, spela beachvollyboll eller vila i sköna solstolar. I baren serveras paraplydrinkar medan grillen blir varm.
WALK & TALK
Frisk luft och rörelse ger ny energi. Tanken bakom sociala vandringar är att kreativiteten ska flöda och att samtalen ska bli meningsfulla.
MOUNTAINBIKE MED QUIZ
Intresset för moutainbike har ökat lavinartat. För vissa företagsgrupper passar aktiviteten perfekt. Deltagarna cyklar efter sin förmå-ga utmed leder med olika svårighetsgrad. Utmed vägen ska de svara på en quiz med företagsanpassade frågor. Sedan samlas alla för en lunch i det fria – endera en uppdukad konferensmåltid eller en enklare matsäck.
MATLAGNING ÖVER ÖPPEN ELD
Matlagningsaktiviteter är ett bra och kul sätt att lära känna varandra på. Många grupper har säkert gjort det i proffsiga restaurangkök men det går lika bra utomhus. Tillsammans med en kock förbereder ni råvaror och eld-stad. Kanske lagar ni en flerrätters gourmet-middag eller en enklare lunch.
SKOGENS LÄCKERHETER
Vill ni dra matlagningsaktiviteten till sin spets lagar ni en måltid på det ni själva hittat i skogen. ”Foraging”, eller insamlande av föda, kan bli en utmanande konferensaktivitet.
HITTA FLEST ”GEOCACHER”
Geocaching är en modern version av skatt-jakt. Många konferensanläggningar erbjuder skräddarsydda aktiviteter där ni tilldelas ett antal koordinater som det gäller att hitta. Vid varje gömma finns en ledtråd för att komma vidare i jakten på skatten. Geocaching är också en skattjakt som äger rum just nu, runt omkring dig. Överallt i världen går det att hitta en kartposition med en ”skatt”, eller en ”cacher” som det kallas. Det är bara att skapa ett gratiskonto på geochaching.com och sätta igång. Förmodligen finns det en skatt nära ert företag eller runt den plats där ni konfererar.
FOLKPARKSTEMA
Är ni många kan det vara roligt att bygga upp en hel värld. Vad kan väl passa bättre för sommarfesten än en folkpark? Dansbana med marknadsstånd som serverar olika rätter och drycker. Innan dansen drar igång tävlar ni i klassiker som dragkamp, säcklöpning och potatis i sked.
SKÄRGÅRDSÄVENTYR MED RIB
Utrustade med flytoverall, flytväst, vindglas-ögon och mössa ger ni er ut i olika RIB-båtar för att tävla mot varandra. Med hjälp av sjökort och utsatta positioner ska olika platser hittas så fort som möjligt. Där finns ytterliga-re uppgifter med koder att lösa. Denna navi-gations- och kommunikationstävling kräver snabba beslut och stresstålighet. Framförallt är det en naturupplevelse utöver det vanliga.
STREET ART
Med sprayburken i högsta hugg får deltagarna leva ut sin kreativitet genom att skapa graffiti. Under handledning av proffsiga graffiti-instruktörer målar gruppen konstverk på riktiga väggar. Varför inte tolka företagets logga? Deltagarna klär sig i skyddsoverall, handskar, sko- och munskydd. Efter en snabbkurs är alla redo att färglägga betongen med hjälp av sprayburkar.